Logo van CareRate

Samen de zorg verbeteren 

Duik je eigen parels op

en laat deze stralen! 

CareRate in het kort

Ieders tijd is kostbaar!

CareRate stelt sinds 2012 teams van zorgprofessionals in staat om dagelijks te luisteren naar hun patiënten of cliënten en hiermee de tevredenheid te vergroten. Dit doen wij enerzijds door teams te trainen  in verbeteren op basis van feedback. Anderzijds bieden wij onze in-huis ontwikkelde moderne webapplicatie  waarmee teams feedback kunnen vragen, respons inzien, metingen doen, trends bijhouden, maar vooral concreet verbeteren!

Resultaat

Wij richten ons op de kwaliteit van de zorg verbeteren vanuit positiviteit, waardoor teams gaan inzien wat voor hen heel vanzelfsprekend is, maar wat voor de patiënt/cliënt van grote waarde is. Hierdoor stijgt de betrokkenheid van medewerkers, waardoor zij met meer plezier naar hun werk gaan en weer meer oog krijgen voor waar ze het eigenlijk altijd al voor doen.

CareRate – Samen de zorg verbeteren

Waarom CareRate?

Tegen de traditionele tevredenheidsonderzoeken in! 

Ouderwetse tevredenheidsonderzoeken zijn vaak gericht op een cijfer. Meten = weten wordt er dan geroepen. Maar wat zegt een verhoging van een 8.1 naar een 8.3 nou eigenlijk over de verbetering van kwaliteit van de zorg?

CareRate richt zich op het écht verbeteren van de kwaliteit van de zorg door samen met de zorgteams concrete en haalbare verbeteringsbehoeften op te stellen en deze uit te voeren. CareRate werkt, in tegenstelling tot de lange enquetes van onderzoeksbureau’s, met korte en doelgerichte vragenlijsten, waardoor deze minder belastend zijn voor de patiënt, cliënt of naasten.

365 dagen per jaar, realtime feedback

Met CareRate hoeft er niet meer afgewacht te worden tot de enquêteresultaten binnen zijn. Zodra een patiënt/cliënt een van de korte vragenlijsten heeft ingevuld, verschijnt de feedback direct in het dashboard. De vragen zijn per dag aan te passen aan wat er op dat moment belangrijk is. Hierdoor is de verkregen data altijd relevant en actueel. Lees meer over onze moderne in-huis ontwikkelde software.

Plan, do, check, act en share!

Wij stoppen niet bij Plan, Do, Check, maar garanderen ook dat er actie op wordt ondernomen, en dat dit gedeeld wordt met zowel de organisatie als de patiënt/cliënt die de feedback gegeven heeft. Dit is de PDCA + Share cyclus. Op deze manier gaan we samen voor aantoonbaar betere kwaliteit zorg, met de focus op Impact!

Kunt u zich herinneren wanneer u voor het laatst heeft gehoord wat er met uw ingevulde vragenlijst is gebeurd? In de meeste gevallen wordt er geen terugkoppeling gegeven op tips of complimenten die door mensen gegeven worden tijdens het invullen van een vragenlijst. In ons dashboard komen alle opmerkingen in een overzicht te staan, en wordt hierbij aangegeven of hier reeds op is gereageerd. Wanneer mensen een reactie krijgen op hun tip of opmerking zijn zij vaak blij verrast en zullen zij een volgende keer een vragenlijst sneller en bewuster invullen.

De CareRate garantie – 100% zekerheid op verbeteren

Werken met CareRate staat garant voor concreet verbeteren op basis van feedback van patiënten of cliënten. Omdat wij het voor minder niet doen, krijg je je geld terug als blijkt dat je geen verbeteringen in zorgkwaliteit hebt weten te realiseren na het succesvol afronden van de parelduikreis. Zo zeker zijn wij van onze zaak!

Waarom nu?

Patiënten en cliënten veranderen in hun eisen

De maatschappij van tegenwoordig is een stuk assertiever en kritischer geworden. Hierdoor kunnen organisaties soms overspoeld worden met goedbedoelde feedback, die uiteindelijk vergeten raakt doordat er een gebrek is aan structuur en organisatie om hier ook daadwerkelijk iets mee te kunnen doen. De software van CareRate is ontwikkeld in samenwerking met teams, en wordt ook blijvend verder ontwikkeld in samenwerking met de zorg. Feedback is waardevol. Raak het niet kwijt, en zorg dat iedereen op de hoogte is van wat er speelt op het gebied van kwaliteit in de zorg.

Een 6 is in Nederland niet meer genoeg

Er heerst tegenwoordig in Nederland een 8+ cultuur, wat dus inhoudt dat er eigenlijk harder gewerkt moet worden om dezelfde gevoelsmatige tevredenheid te kunnen bereiken. Dit resulteert in een focus op fouten verbeteren. Hierdoor zijn zorgorganisaties vaak geneigd om geen aandacht te geven aan elementen van hun zorg die enorm door patiënten/cliënten worden gewaardeerd, waardoor de algehele tevredenheid van zowel de zorgprofessionals als de zorgbehoevenden uiteindelijk kan dalen. Dit is daarom één van de belangrijke peilers in onze parelduikreis training: start vanuit positiviteit, vergroot de betrokkenheid van zowel je medewerkers als je patiënten/cliënten, en ga dan kijken wat er nóg beter kan.

Suggesties, ideeën of klachten tijdig borgen

In het bedrijfsleven blijft een klacht gemiddeld 3 weken onbeantwoord, terwijl men op Twitter binnen 2-3 uur een reactie verwacht! Oftewel: er is niets zo vervelend als klachten die te lang onbeantwoord blijven. Ontevredenheid verspreidt zich immers razendsnel van mond tot mond. Adequaat handelen is daarom in deze tijd erg belangrijk.

De praktijk leert dat informatie ook tussen afdelingen blijft ‘steken’. Het resultaat is dat de patiënt geen reactie krijgt. CareRate beschikt over klachten-alerts. Niet alleen als een klacht wordt ontvangen, maar vervolgens ook als hier niet binnen een X aantal dagen op wordt gereageerd of actie op wordt ondernemen. Deze genomen acties kunnen ook worden gedocumenteerd. Hierdoor worden alle ontvangen klachten, suggesties en verbeteringen centraal opgeslagen en geborgd in uw organisatie. Het gevolg is dat de tevredenheid van uw patiënten stijgt. Er wordt immers tijdig gereageerd.

Zorgkantoren, overheid en markt wordt veeleisender

Steeds meer zorgkantoren, overheden maar ook de markt vragen om een meer actief beleid ten aanzien van tevredenheid en zorgkwaliteit. Zo zijn er diverse kwaliteitskaders in het leven geroepen. Deze kaders zijn bedoeld om de zorgorganisaties veel vrijheid te bieden in het ontwikkelen van hun zorg, maar deze vrijheid kan ook erg lastig zijn als je hier geen ervaring mee hebt. CareRate houdt alle ontwikkelingen in de markt goed in de gaten en zorgt ervoor dat alle eisen naadloos aansluiten op wat de markt wilt.

De CareRate werkwijze

Laat ons je meenemen in de wondere wereld van Feedback!

Leren verbeteren

Verbeteren met feedback is het meest efficiënt als het hele team dezelfde kennis heeft over verbeteren. In onze parelduikreis leren wij teams positief verbeteren op basis van feedback, en leren wij ze alle essentiële tips en tricks van onze moderne software.

De Parelduikreis
Kwaliteit in de zorg
Kwaliteit in de zorg

Verbeteren vanuit positiviteit

Maar waarom eigenlijk?

Traditionele tevredenheidsonderzoeken kijken voornamelijk naar wat er fout gaat en wat er beter kan. CareRate richt zich in eerste instantie op wat er al heel goed gaat binnen een organisatie. Duik de parels van je organisatie op, en ga deze poetsen! Hiervoor hebben wij onze unieke ‘Parelduikreis’ ontwikkeld, een serie trainingen voor teams om te leren verbeteren met feedback. Door te starten met wat goed gaat, beloon je positief gedrag, en maak je de werknemers weerbaarder om later ook meer open te staan voor verbeterpunten en tips om de kwaliteit van hun zorg te verbeteren.

Feedback verzamelen

Ga de dialoog aan met je patiënt of cliënt

Scan de QR code om te zien hoe de snelle en gebruiksvriendelijke vragenlijsten er uit zien voor je respondenten. Geef deze QR code of een link bijvoorbeeld mee via een visitekaartje, mail, flyer of noem maar op. Maak het respondenten zo makkelijk mogelijk om mee te doen.

Het design van de vragenlijsten is aan te passen naar de stijl van jouw organisatie!

Kwaliteit in de zorg

Bekijk hoe het verzamelen van feedback in de praktijk te werk gaat. 

Haal alles uit CareRate

Combineer de parelduikreis en onze moderne in-huis ontwikkelde software voor aantoonbaar en gegarandeerd verbeteren.

In-huis ontwikkeld

Onze software is volledig in-huis ontwikkeld, wat zorgt voor een hoop voordelen:

  • Flexibiliteit in aanpassingen op maat
  • Meer gebruiksvriendelijkheid
  • Snelle support service
  • Mogelijkheid tot co-creatie!*

*zoals bijvoorbeeld met onze gratis inspiratieworkshops!

Kwaliteit in de zorg

De CareRate Software

Laat onze moderne software je helpen!

Doordat u dagelijks patiënt- en cliëntervaringen hoort bent u continu op de hoogte van wat uw patiënten echt waarderen en weet waar er nog verbeterd moet worden. Als patiënten niet tevreden zijn, dan weet u dat direct. Hierdoor kunt u gelijk actie ondernemen! Enerzijds vergroot u de algehele patiënttevredenheid omdat u ziet wáármee u de tevredenheid per afdeling kunt vergroten. Anderzijds kunt u direct reageren bij minder positieve feedback en verbeterpunten. Het resultaat is hogere kwaliteit & patiënttevredenheid. Net Promoter Score toont u wie uw echte ambassadeurs zijn!

De moderne software neemt je op een speelse manier mee in de gehele feedbackcyclus, van uitvragen, tot inzien, tot het aanmaken van een verbeterpunten, deze opvolgen, hierop reflecteren én alles tijdig terugkoppelen naar de gever van de feedback. Geen verloren of vergeten feedback meer, doordat feedback wordt geborgen in je organisatie.

Binnen het dashboard zijn verschillende rechten en rollen beschikbaar. Daardoor kan het management bijvoorbeeld teams of afdelingen vergelijken, zodat teams ook beter van elkaar kunnen leren.

"Het verder verbeteren van de zorg is onderdeel van ons werk geworden. Met CareRate meet je de patiënttevredenheid continu en krijg je een eerlijker en reëler beeld en kun je bij opmerkingen meteen actie ondernemen."

Neeltje LooseHoofd radiologie Sint Maartenskliniek (Nijmegen)

Voor wie is CareRate?

Kwaliteit in de zorg

CareRate is geschikt voor elke zorgorganisatie die intrinsiek is gemotiveerd om de zorgkwaliteit te gaan verbeteren op basis van feedback van patiënten of cliënten. Van grote tot kleine ziekenhuizen, en van VVT tot revalidatie tot GGZ. Voor zorgprofessionals van elk formaat hebben wij de oplossing. En dit alles met behoud van flexibiliteit op team- en afdelingsniveau.

Sjablonen

Een van de CareRate oplossingen voor grote organisaties die flexibiliteit op teamniveau willen behouden

Een aantal huidige CareRate gebruikers

Lees referentieverhalen

Veelgestelde vragen

Met veelgegeven antwoorden! 😉

Is het verplicht om een parelduikreis af te nemen?

Een Parelduikreis is niet verplicht bij het gebruik van CareRate, maar wordt wel sterk aangeraden. Dit omdat het merendeel van de verbeter-initiatieven mislukt doordat teams niet op de hoogte zijn van de cruciale kennis omtrent het verbeteren. Tevens leren de teams tijdens deze reis om efficiënt te werken met de software, worden zij gemotiveerd tot verbeteren, en worden de werknemers meer betrokken. Lees hier alle voordelen van onze parelduikreis.

Wat zijn de kosten om te werken met CareRate?

Omdat wij onze diensten en producten deels op maat maken en speciaal afstemmen op jouw wensen, hebben wij nog geen standaard prijslijst. Neem voor een prijsindicatie gerust vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier! Wij werken hard aan een gestandaardiseerde prijslijst voor extra gemak en transparantie.

Wat onderscheidt jullie van concurrenten?

CareRate onderscheidt zich om te beginnen van de langdurige tevredenheidsonderzoeken door continu verbeteren te faciliteren, waarbij dagelijks inzicht wordt verkregen in wat er speelt binnen de organisatie. Dit werkt tijd-, kosten- én administratiebepalend, doordat alles op één plek plaatsvind.

Wat CareRate daarnaast onder andere uniek maakt is de kwaliteitsborging met behulp van onze parelduikreis. Hiermee zorgen wij enerzijds voor gegarandeerd verbeteren, maar anderzijds ook voor meer betrokkenheid binnen de teams door bijvoorbeeld het creëren van ambassadeurs voor verbeteren. Daarnaast is onze software zeer modern en volledig in eigen beheer, waardoor er veel flexibiliteit bestaat en een ijzersterke support van de ontwikkelaars zelf. Daarnaast richten wij ons in eerste instantie op positiviteit, wat de impact ten goede komt.

Kunnen teams zelfstandig met de software werken?

Ja! Wij zijn van oorsprong gestart vanuit de teams zelf, en ontwikkelen ons nu ook door met behulp van de teams, met onder andere onze gratis workshops.

Elk team krijgt zijn eigen omgeving waarin zij zelf rechten en rollen kan instellen. Per dag kunnen er eigen vragen ingesteld worden, waardoor er altijd op de actualiteit kan worden ingespeeld. Op deze manier ga je met CareRate transparant aan de slag, doordat de gegevens niet alleen maar bij het kwaliteitsmanagement beschikbaar zijn. Hierdoor worden medewerkers meer betrokken, horen zij eerder wat zij goed doen, en gaan zij met meer plezier naar hun werk.

Is werken met CareRate veilig?

Veiligheid staat bij ons voorop. Daarom zijn wij zowel ISO/IEC 27001:2013 als NEN 7510:2011 gecertificeerd, voldoen wij aan de nieuwe AVG wet en nemen wij vele aanvullende maatregelen om de veiligheid van alle gegevens te garanderen. Wij hebben hier in geïnvesteerd, omdat wij privacy erg op prijs stellen en zodat jij met een veilig gevoel van onze services gebruik kunt maken. Neem gerust contact met ons op wanneer je specifieke vragen hebt, we helpen je graag!

Hoeveel tijd kost het om te werken met CareRate?

De hoeveelheid benodigde tijd om met CareRate te werken kan in drie delen worden opgesplitst. Allereerst de parelduikreis, vervolgens het uitvragen en lezen van de feedback en als laatst het daadwerkelijke verbeteren.

De Parelduikreis neemt in totaal 15 uur in beslag, verspreid over vier maanden, inclusief de feestelijke afsluiting.

Uit onze ervaring blijkt dat het uitvragen en lezen van de feedback en hieraan verbeterpunten koppelen per dag ongeveer een half uurtje van de tijd in beslag neemt.

Vervolgens zal er uiteraard tijd moeten worden besteed aan het daadwerkelijk doorvoeren van de verbeteringen, waarbij de tijdsduur volledig afhankelijk is van de soort verandering.

Deze drie onderdelen vervangen de veel tijdrovendere traditionele tevredenheidsonderzoeken, die soms wel tot 2 jaar kunnen duren en uiteindelijk vele malen minder effectief zijn, zoals bovenaan deze pagina is te lezen.

Stuur zelf een vraag in!

Starten met CareRate

Vinden we leuk!

We komen graag met je in contact. Vul onderstaand formulier in en vermeld waar je CareRate voor wilt gaan gebruiken. Dan nemen wij contact met je op! 🙂