Referenties > Dianet meet patiënttevredenheid met innovatieve methode

Dianet meet patiënttevredenheid met innovatieve methode

“Ik kreeg direct een reactie”

Marieke van Gene, senior communicatieadviseur, Dianet

“Een verpleegkundige wees mij op ‘Uw mening telt’. Via de website van Dianet vulde ik een korte online vragenlijst in. Ik vroeg of het mogelijk is om als thuispatiënt mijn dialysematerialen digitaal te bestellen. De volgende dag werd ik al gebeld door een medewerker. Ik was blij verrast en voelde me serieus genomen”, zegt René Calis. Hij is één van de tot nu toe 70 patiënten die meededen aan een nieuwe methode om patiënttevredenheid te meten.

Anneke Nauta is kwaliteitsmedewerker en projectleider van ‘Uw mening telt’ binnen Dianet. “Fantastisch om het voorbeeld van René te horen. Ik was al enige tijd op zoek naar een andere methode om patiënttevredenheid te meten. Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht bij CareRate (zie kader). Een eenvoudige en laagdrempelige manier waarop patiënten hun ervaringen kunnen delen over de zorg die ze bij ons krijgen. Via korte digitale lijsten die de patiënt invult, komt de feedback direct via een dashboard bij de betreffende afdeling terecht. Het is dus echt een instrument van de teams.”

Complimenten

“Wij zijn vanaf december bezig en tot nu toe krijgen wij veel complimenten. De Net Promotor Score (NPS) is erg hoog. Het ontroert me om dat te zien en maakt mij trots op de organisatie. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. Die variëren van kleine dingen tot grotere algemene zaken. Zo vroeg een patiënte om een spiegel in de lift om na de dialyse haar haar even goed te doen. Op zaal vond ze dat een beetje gênant om te doen. Die spiegel hangt nu. Iemand anders zei dat er meer waardering mag zijn voor de partners van dialysepatiënten. Dat is een minder concreet aandachtspunt waar we niet direct iets mee kunnen. Deze persoon krijgt wel snel een reactie en wij houden hem op de hoogte van de ontwikkelingen op dit gebied.”

Lees het hele artikel

Parelpoetser

Eén van die mensen die een terugkoppeling geeft aan de deelnemende patiënten is PD-verpleegkundige Chantal Pietersen. Zij maakt deel uit van het ‘parelpoetsteam’. Een parelpoetser is een ambassadeur van het project. Deze medewerkers denken mee over de vragen, delen de feedback met hun team, koppelen terug aan de patiënten en vertellen wat er met hun suggesties wordt gedaan. Zij hebben hiervoor ook een training gehad.

“Ik was bij een presentatie bij de bedenker van de methode (zie kader) op een personeelsbijeenkomst. Het concept sprak mij direct aan. Er werd een voorbeeld gegeven dat een vrouw in een ziekenhuis voor een onderzoek lang met ontbloot bovenlichaam had zitten wachten. Dat had zij als erg vervelend ervaren. Na een suggestie werd in de patiëntfolder opgenomen dat mensen een badjas van huis kunnen meenemen. Dit voorbeeld raakte mij, omdat op een eenvoudige manier een probleem wordt opgelost. Al achttien jaar ben ik verpleegkundige bij Dianet en altijd probeer ik vriendelijk te zijn en mee te denken met een patiënt. Hoe kan ik het iemand zo goed mogelijk naar de zin maken, vraag ik me altijd af. Het leven met een chronische ziekte is al zwaar zat. Als ik er dan voor kan zorgen dat iemand zich op zijn gemak voelt, is mij dat veel waard. Het zit hem vaak in kleine dingen zoals dat badjasje. Meteen na de presentatie besloot ik mij als parelpoetser aan te melden. Ik vond het even lastig om het dashboard onder de knie te krijgen, maar dat gaat nu al stukken beter.” Lees verder…